Trwa ładowanie...

 

Trwa zapisywanie na newsletter...

Ogłoszenie o naborze projektów w ramach Polsko-Szwajcarskiego Programu Rozwoju Miast

Ogłoszenie o naborze projektów w ramach Polsko-Szwajcarskiego Programu Rozwoju Miast finansowanego z Drugiej Edycji Szwajcarskiej Pomocy Finansowej dla wybranych Państw Członkowskich Unii Europejskiej w celu zmniejszenia różnic społeczno-gospodarczych w obrębie Unii Europejskiej. 

Minister Funduszy i Polityki Regionalnej zaprasza średnie miasta tracące funkcje społeczno-gospodarcze (139 miast wyznaczonych w Krajowej Strategii Rozwoju Regionalnego jako obszar strategicznej interwencji, wymienione w zał. nr 1 do ogłoszenia o naborze) do udziału w naborze wniosków o dofinansowanie w ramach Polsko-Szwajcarskiego Programu Rozwoju Miast.

Celem Programu jest zmniejszanie różnic społeczno-gospodarczych w średnich polskich miastach i pomiędzy nimi. Realizacji celu będzie służyło finansowanie kompleksowych projektów miast, ukierunkowanych na rozwój gospodarczy, środowiskowy i społeczny z uwzględnieniem zasad zrównoważonego rozwoju. Realizacja Programu przyczyni się do promocji podstawowych wartości demokratycznych, praworządności i pluralizmu politycznego, a także będzie przebiegać z poszanowaniem praw człowieka, godności ludzkiej i podstawowych wolności.

Wnioskodawcy mogą ubiegać się o realizację kompleksowych projektów ukierunkowanych na podnoszenie jakości życia mieszkańców w obszarach tematycznych wybranych spośród następujących:

  • kształcenie oraz szkolenie zawodowe i specjalistyczne,
  • finansowanie dla mikro, małych i średnich przedsiębiorstw,
  • wspieranie zarządzania migracją i promowanie działań integracyjnych,
  • poprawa bezpieczeństwa publicznego,
  • efektywność energetyczna i energia odnawialna,
  • transport publiczny,
  • gospodarka wodno-ściekowa,
  • zarządzanie odpadami,
  • ochrona przyrody i różnorodność biologiczna,
  • zdrowie i pomoc społeczna,
  • mniejszości i grupy w niekorzystnej sytuacji społecznej,
  • zaangażowanie obywatelskie i przejrzystość.

Zagadnieniami przekrojowymi upowszechnianymi w proponowanych działaniach są włączenie społeczne oraz przeciwdziałanie i adaptacja do zmian klimatu.

Dodatkowym celem Programu jest wzmocnienie potencjału instytucjonalnego miast w zakresie planowania strategicznego, planowania urbanistycznego i zarządzania. Do osiągnięcia tego celu przyczyni się  współpraca  z miastami i/lub innymi odpowiednimi partnerami szwajcarskimi.

Operatorem Polsko-Szwajcarskiego Programu Rozwoju Miast jest Minister Funduszy i Polityki Regionalnej, który pełni jednocześnie funkcję Krajowej Instytucji Koordynującej (dalej: KIK-OP).

Nabór

Wnioski zostaną wybrane do dofinansowania w dwuetapowej procedurze naboru. Do udziału w pierwszym etapie zaproszonych jest 139 miast średnich tracących funkcje społeczno-gospodarcze. Miasta, których wnioski złożone na pierwszym etapie (Wstępne Propozycje Projektów) zostaną najlepiej ocenione (miasta finaliści), zostaną zaproszone do udziału w drugim etapie, czyli do przygotowania Kompletnych Propozycji Projektów, których liczba zależy od wykorzystania dostępnej alokacji. 

Partnerstwa krajowe

Projekty mogą być realizowane w ramach partnerstwa krajowego pomiędzy Beneficjentem (miastem) a innymi jednostkami samorządu terytorialnego, tj. gminami, powiatami lub ich związkami (mającymi osobowość prawną) tworzącymi z miastem obszar powiązany funkcjonalnie o wspólnych celach społecznych, gospodarczych lub środowiskowych. Miasto może mieć jednego lub więcej partnerów krajowych. Prawa i obowiązki partnerów krajowych reguluje umowa partnerska. 

Współpraca bilateralna z miastami szwajcarskimi

KIK-OP zachęca do podjęcia partnerskiej współpracy z miastami szwajcarskimi w celu wzmocnienia potencjału instytucjonalnego oraz dwustronnych stosunków między Polską a Szwajcarią. W pierwszym etapie naboru polskie miasta zarezerwują budżet na przyszłą ewentualną współpracę z miastem szwajcarskim, a także przedstawią informacje na temat oczekiwań i proponowanych obszarów współpracy.

W drugim etapie naboru nastąpi identyfikacja i nawiązanie współpracy z potencjalnymi miastami partnerskimi w Szwajcarii, a także zaprojektowanie wspólnych działań w uzasadnionych przypadkach. 

Termin składania wniosków o dofinansowanie na pierwszym etapie (Wstępna Propozycja Projektu)

Termin składania wniosków w pierwszym etapie naboru upływa 16 grudnia 2024 r.

Kryteria kwalifikowalności wnioskodawców

Uprawnione do składania wniosków o dofinansowanie są jednostki samorządu terytorialnego - 139 miast średnich tracących funkcje społeczno-gospodarcze, wskazane w Krajowej Strategii Rozwoju Regionalnego 2030 jako obszar strategicznej interwencji, wymienione w załączniku nr 1 do ogłoszenia.

Każdy uprawniony może złożyć skutecznie tylko jeden wniosek o dofinansowanie na formularzu stanowiącym załącznik nr 2 do ogłoszenia. Jeżeli wnioskodawca złożył więcej niż jeden wniosek, rozpatrywany będzie ostatni wniosek złożony w terminie. Pozostałe wnioski pozostaną bez rozpatrzenia. Również złożenie wniosku o dofinansowanie po terminie oraz przez podmiot nieuprawniony spowoduje negatywną ocenę wniosku bez konieczności prowadzenia dalszej oceny formalnej. 

Wsparcie w przygotowaniu Wstępnej Propozycji Projektu

Miasta zainteresowane udziałem w naborze wniosków o dofinansowanie otrzymają wsparcie informacyjne, edukacyjne i doradcze Związku Miast Polskich, pełniącego w Programie rolę operatora komponentu predefiniowanego. Zakres wsparcia dostępnego na  pierwszym i drugim etapie naboru jest opisany w Regulaminie naboru.

Proces wyboru projektów i organy decyzyjne na pierwszym etapie naboru

Na pierwszym etapie naboru wnioski o dofinansowanie będą oceniane pod względem formalnym i merytorycznym.

Ocena formalna Wstępnej Propozycji Projektu

Ocena formalna jest przeprowadzana przez KIK-OP na zasadzie spełnia/nie spełnia dla każdego z kryteriów. Dzieli się na ocenę formalną projektu (Części A wniosku) i ocenę formalną każdego działania (Części B wniosku).

Wykaz elementów podlegających ocenie formalnej zawiera karta oceny formalnej, stanowiąca załącznik nr 3 do ogłoszenia (Uwaga! 14 marca 2024 r. zmieniliśmy Kartę oceny formalnej Wstępnej Propozycji Projektu. Opis zmian i poprzednia, nieaktualna wersja karty).

KIK-OP informuje wnioskodawcę o wynikach oceny formalnej w formie pisemnej. Wnioskodawca może zwrócić się do KIK-OP o dokonanie ponownej oceny formalnej wniosku, wskazując kwestionowany zakres i uzasadniając swoje stanowisko. KIK-OP dokonuje ponownej oceny formalnej i podejmuje ostateczną decyzję o wyniku oceny. O wyniku ponownej oceny informuje pisemnie wnioskodawcę oraz ogłasza na stronie www.programszwajcarski.gov.pl wyniki oceny formalnej Wstępnych Propozycji Projektów.

Ocena merytoryczna Wstępnej Propozycji Projektu

Wnioski, które pozytywnie przeszły ocenę formalną, poddawane są ocenie merytorycznej.

Ocenę merytoryczną wniosku przeprowadza co najmniej dwóch ekspertów wybranych przez KIK-OP. Eksperci podpisują oświadczenie o bezstronności i poufności. Ocena merytoryczna to ocena punktowa, w której wymagane jest zdobycie co najmniej 60% maksymalnej liczby punktów, by uzyskać ocenę pozytywną. Maksymalna liczba punktów możliwych do zdobycia w ocenie merytorycznej złożonego wniosku to 100 punktów.  Wykaz elementów podlegających ocenie merytorycznej zawiera karta oceny merytorycznej stanowiąca załącznik nr 4 do ogłoszenia.

Od wyników oceny merytorycznej wnioskodawcom nie przysługuje odwołanie.

Wyniki oceny merytorycznej przedstawiane są Komitetowi Sterującemu Polsko-Szwajcarskiego Programu Rozwoju Miast poprzez utworzenie przez KIK-OP proponowanej listy rankingowej.

Lista rankingowa

Jest przygotowywana przez KIK-OP na podstawie wyników oceny merytorycznej wszystkich Wstępnych Propozycji Projektów, które jej podlegały. Celem utworzenia listy rankingowej jest wyłonienie miast finalistów, które otrzymały najwyższą liczbę punktów w ocenie merytorycznej, spełniają zasady koncentracji geograficznej wynikające z Regulacji oraz wyczerpują całkowitą wartość dofinansowania dostępnego w ramach naboru. Oprócz miast finalistów na liście rankingowej zostaną wskazane miasta rezerwowe.

Komitet Sterujący dokonuje przeglądu przedstawionej przez KIK-OP listy rankingowej i może wprowadzać do niej zmiany w uzasadnionych przypadkach. Komitet Sterujący podejmuje decyzję o wyborze miast finalistów i miast rezerwowych. Komitet Sterujący może sformułować rekomendacje do wdrożenia na etapie pracy nad Kompletną Propozycją Projektu.

KIK-OP ogłasza zatwierdzoną przez Komitet Sterujący listę rankingową na stronie www.programszwajcarski.gov.pl oraz pisemnie informuje wnioskodawców o wynikach pierwszego etapu naboru.

Decyzja Komitetu Sterującego w sprawie zatwierdzenia listy rankingowej jest ostateczna. Od decyzji Komitetu Sterującego wnioskodawcom nie przysługuje odwołanie. 

Miasta rezerwowe

Komitet Sterujący może wskazać miasta rezerwowe spośród miast, które uzyskały pozytywną ocenę merytoryczną (wynik ≥ 60 punktów), lecz nie zostały wybrane jako miasta finaliści. Miasta rezerwowe mogą wziąć udział w przygotowaniu Kompletnej Propozycji Projektu. Komitet Sterujący może podjąć decyzję o realizacji projektu miasta/miast rezerwowego/ych w całości lub w części, jeśli okaże się, że w projektach miast finalistów powstały oszczędności. 

Zaproszenie do składania Kompletnych Propozycji Projektów

Do miast znajdujących się na liście zatwierdzonej przez Komitet Sterujący zostanie skierowane zaproszenie do złożenia Kompletnej Propozycji Projektu. Termin złożenia zostanie wskazany w zaproszeniu, a czas na przygotowanie propozycji będzie wynosił co najmniej 5 miesięcy od daty ogłoszenia listy rankingowej.

W trakcie przygotowania Kompletnej Propozycji Projektu, miasta, do których zostało skierowane zaproszenie, będą uczestniczyć w działaniach edukacyjno-doradczych prowadzonych przez Związek Miast Polskich.  

Lista projektów rekomendowanych do dofinansowania

Po przeprowadzeniu formalnej i merytorycznej weryfikacji Kompletnych Propozycji Projektów KIK-OP przygotuje listę projektów rekomendowanych do podpisania umowy o dofinansowanie.

Komitet Sterujący dokonuje przeglądu przedstawionej przez KIK-OP listy i może wprowadzać do niej zmiany w uzasadnionych przypadkach.

KIK-OP ogłasza zatwierdzoną przez Komitet Sterujący listę projektów rekomendowanych do dofinansowania na stronie www.programszwajcarski.gov.pl oraz informuje wnioskodawców w formie pisemnej.

Decyzja Komitetu Sterującego w sprawie listy projektów rekomendowanych do dofinansowania jest ostateczna i wnioskodawcom nie przysługuje od niej odwołanie. 

Umowa o dofinansowanie

Z miastami wskazanymi przez Komitet Sterujący na liście projektów rekomendowanych do dofinansowania KIK-OP podpisuje umowę o dofinansowanie projektu. Wzór umowy stanowi załącznik nr 6 do ogłoszenia.

Kwalifikowalność wydatków

Okres kwalifikowalności wydatków rozpoczyna się w dniu ogłoszenia naboru wniosków z zastrzeżeniem przepisów o pomocy publicznej i pomocy de minimis, a kończy się zgodnie z postanowieniami umowy o dofinansowanie, nie później niż 31 marca 2029 r. Kwalifikowalność wydatków dotyczy tylko tych projektów, które będą przedmiotem umowy o dofinansowanie podpisanej między KIK-OP a Beneficjentem.

Wydatki kwalifikowalne zostały szczegółowo określone w Regulaminie naboru. Jednocześnie należy zastrzec, że w przypadku projektów objętych pomocą publiczną zakres i wysokość wydatków kwalifikowalnych może być ograniczona wyłącznie do wydatków kwalifikujących się do wsparcia w ramach odpowiedniego rodzaju pomocy publicznej (rodzaje pomocy publicznej możliwej do udzielenia w ramach Programu zostaną określone w Rozporządzeniu Ministra właściwego ds. rozwoju regionalnego wydanym na podstawie art. 3ab ust. 2 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju - w zakresie zadań objętych pomocą publiczną lub pomocą de minimis).

Całkowita kwota dofinansowania dostępna w ramach naboru

Całkowita kwota dofinansowania dostępna w naborze w ramach Programu Rozwoju Miast wynosi 1 423 976 095 zł, w tym 85%, stanowi szwajcarski wkład finansowy, a 15% - krajowy wkład finansowy.

Minimalna kwota wnioskowanego dofinansowania projektu na pierwszym etapie naboru wniosków

Minimalna kwota wnioskowanego dofinansowania na etapie naboru Wstępnych Propozycji Projektów wynosi 44 848 000 zł.  

Minimalna kwota dofinansowania projektu może ulec zmniejszeniu na etapie oceny Wstępnej Propozycji Projektu w efekcie weryfikacji wykonalności, gotowości działań do realizacji, kwalifikowalności wydatków lub dopuszczalnego poziomu dofinansowania działań w związku z przepisami z zakresu pomocy publicznej lub pomocy de minimis.

Maksymalna kwota dofinansowania projektu

Maksymalna kwota dofinansowania projektu wynosi 80 726 400 zł.

Wymogi dotyczące współfinansowania – dopuszczalny poziom dofinansowania projektów

Miasto może ubiegać się o dofinansowanie do 100% planowanych wydatków kwalifikowanych projektu, jeżeli w żadnym działaniu wchodzącym w jego skład nie występuje pomoc publiczna lub pomoc de minimis.

Dla działań, w których Miasto przewiduje wystąpienie pomocy publicznej, dopuszczalna intensywność lub kwota pomocy musi zostać określona indywidualnie dla tego działania na podstawie obowiązujących przepisów prawa (załącznik nr 5 do ogłoszenia Karta wstępnej oceny wystąpienia pomocy publicznej lub pomocy de minimis na etapie Wstępnej Propozycji Projektu). Miasto zobowiązane jest wówczas do finansowania ze środków własnych wydatków kwalifikowanych, które nie mogą zostać dofinansowane w związku z ograniczeniami wynikającymi z tych przepisów. Pokrywa również wydatki niekwalifikowane konieczne do poniesienia w związku z realizacją projektu. Wkład własny w projektach objętych pomocą publiczną nie może prowadzić do przekroczenia dopuszczalnej wartości i intensywności pomocy publicznej.

W działaniach realizowanych w partnerstwie krajowym oraz w działaniach grantowych wkład własny oraz wydatki niekwalifikowane pokrywają odpowiednio partner krajowy i podmiot ubiegający się o dofinansowanie w konkursie na realizację działania grantowego.

Strona internetowa Programu Rozwoju Miast

www.programszwajcarski.gov.pl 

Ramy prawne Polsko-Szwajcarskiego Programu Rozwoju Miast i dokumenty regulujące nabór

  • Umowa ramowa zawarta pomiędzy Rzeczpospolitą Polską a Konfederacją Szwajcarską w sprawie wdrażania Drugiej Edycji Szwajcarskiej Pomocy Finansowej dla wybranych państw członkowskich Unii Europejskiej w celu zmniejszenia różnic społeczno-gospodarczych w obrębie Unii Europejskiej podpisana w Warszawie dnia 5 grudnia 2022 r. (MP z 2023 r., poz. 255);
  • Regulacje w sprawie wdrażania Drugiej Edycji Szwajcarskiej Pomocy Finansowej dla wybranych państw członkowskich Unii Europejskiej w celu zmniejszenia różnic społeczno-gospodarczych w obrębie Unii Europejskiej;
  • Umowa w sprawie Programu – tekst główny oraz załącznik nr A “Wniosek instrumentu wsparcia”;
  • Regulamin naboru.

Pierwsze trzy dokumenty dostępne są na stronie www.programszwajcarski.gov.pl w zakładce Umowy międzyrządowe i regulacje, a regulamin naboru (PDF 1 MB) został załączony do niniejszego ogłoszenia. 

Sposób udzielania informacji w sprawach dotyczących naboru wniosków

Informacje będą udzielane wyłącznie za pośrednictwem Centrum Konsultacyjnego Programu Rozwoju Miast, poprzez stronę www.wsparciemiast.pl

Ogłoszenie w języku angielskim

Call for Proposals announcement (PDF 734 KB)

Załączniki

1) Alfabetyczny wykaz 139 miast średnich tracących funkcje społeczno-gospodarcze (PDF 497 KB);

2) Wzór wniosku o dofinansowanie projektu (PDF 372 KB)

Powyższy wniosek jest nieaktywnym formularzem w formacie pdf. Zgodnie z komunikatem, aktywny formularz zostanie udostępniony w terminie późniejszym.

3) Karta oceny formalnej Wstępnej Propozycji Projektu (PDF 576 KB);

Uwaga! 14 marca 2024 r. zmieniliśmy Kartę oceny formalnej Wstępnej Propozycji Projektu. Opis zmian i poprzednia, nieaktualna wersja karty (PDF 576 KB)

4) Karta oceny merytorycznej Wstępnej Propozycji Projektu (PDF 875 KB);

5) Karta wstępnej oceny wystąpienia pomocy publicznej lub pomocy de minimis na etapie Wstępnej Propozycji Projektu (PDF 129 KB);

6) Wzór umowy o dofinansowanie projektu (PDF 194 KB)

Dokumenty naborowe

Regulamin naboru wniosków w ramach Polsko-Szwajcarskiego Programu Rozwoju Miast (PDF 1 MB);

Zał. nr 1 Alfabetyczny wykaz 139 miast średnich tracących funkcje społeczno-gospodarcze (PDF 497 KB);

Zał. nr 2 Wzór umowy o dofinansowanie  (PDF 194 KB)

Zał. nr 3 Wzór umowy partnerstwa krajowego (DOCX 78 KB);

Zał. nr 4 Wzór umowy bilateralnej (wersja polska) (DOCX 77 KB) oraz Wzór umowy bilateralnej (wersja angielska) (DOCX 70 KB);

Zał. nr 5 Wzór wniosku o dofinansowanie projektu (PDF 372 KB)

Powyższy wniosek jest nieaktywnym formularzem w formacie pdf. Zgodnie z komunikatem, aktywny formularz zostanie udostępniony w terminie późniejszym.

zał. nr 6 Karta oceny formalnej Wstępnej Propozycji Projektu (PDF 576 KB)

Uwaga! 14 marca 2024 r. zmieniliśmy Kartę oceny formalnej Wstępnej Propozycji Projektu. Opis zmian i poprzednia, nieaktualna wersja karty (PDF 576 KB)

Zał. nr 7 Karta oceny merytorycznej Wstępnej Propozycji Projektu (PDF 875 KB);

Zał. nr 8 Indykatywny wykaz wydatków kwalifikowalnych i niekwalifikowalnych w ramach kosztów zarządzania  w projektach Polsko-Szwajcarskiego Programu Rozwoju Miast (PDF 102 KB);

Zał. nr 9 Karta wstępnej oceny wystąpienia pomocy publicznej lub pomocy de minimis na etapie Wstępnej Propozycji Projektu (PDF 129 KB);

Zał. nr 10 Lista wskaźników produktu i rezultatu dla poszczególnych obszarów tematycznych Szwajcarsko Polskiego Programu Współpracy (PDF 783 KB);

Zał. nr 11 Zasady dotyczące działań informacyjno-promocyjnych realizowanych przez beneficjentów Polsko-Szwajcarskiego Programu Rozwoju Miast (PDF 228 KB).

Na stronie www.wsparciemiast.pl prowadzonej przez Związek Miast Polskich – Operatora Komponentu Predefiniowanego – opublikowane zostały materiały pomocnicze, np. poradniki dotyczące obszarów tematycznych, przygotowane przez ekspertów Związku Miast Polskich, które mogą być przydatne przy przygotowywaniu wniosku. Stanowią one efekt wyłącznie pracy ekspertów ZMP. Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej nie bierze odpowiedzialności za treści przekazywane w tych materiałach.